Onder mijn gespreksleiding heeft Sander Schimmelpenninck 12 januari samen met een zaal vol onderwijsprofessionals een aantal prachtige bruggen geslagen.

Het onderwijs heeft namelijk veel meer mogelijkheden dan we soms denken in het gevecht daartegen. Dat vonden ook de pitchers Mies Eggink, Bram Oonk en Froukje van Eerde.

Het onderwijs zou minder kennisgericht moeten zijn en meer aandacht voor het kind zelf en voor competenties als oplossingsgerichtheid en doorzettingsvermogen moeten hebben. Zoals bv ‘stapelaars’. Met name de kennisberoepen worden immers geautomatiseerd. De rechtenstudie bijvoorbeeld, zoals de ouders van Sander hem adviseerden, heeft nog maar een fractie van de waarde die het vroeger had.

Het langst is daarom ook gesproken over het belang van het uitstellen van het schooladvies. Zodat kinderen langer de tijd te krijgen om én te kijken wat ze kunnen maar ook wat ze willen worden.

En omdat daarbij de marktwerking nu al zorgt dat in aantal sectoren MBO-ers al meer verdienen dan HBO-ers, zal de altijd maar opstuwende krachten naar een zo hoog mogelijke opleiding vanzelf verdwijnen. Goed nieuws, aldus Sander.

Kinderen zouden bovendien geholpen zijn met rolmodellen in de school. En dat hoeven niet altijd docenten te zijn, je kunt iederéén in de school halen, als er maar aandacht voor de kinderen zelf is.

Niet iedereen was het er mee eens maar wat Sander betreft schrappen we Artikel23 uit de grondwet. Zodat kinderen kunnen worden wie ze willen zijn. En pas als ze volwassen zijn kiezen bij welke godsdienst ze willen horen. Omdat bewezen is dat deze segregatie samenhangt met kansengelijkheid.

En tot slot een dagelijkse warme lunch voor elke leerling, bij voorkeur uit alle windstreken, helpt om te kunnen leren. Dat zou de overheid moeten betalen en dat hoeft niet duur te zijn. Wij denken dat er ook veel kan met hulp van vrijwilligers en ouderen.

Kortom, het was weer een inspirerende avond.

Vanaf 24 januari is het pamflet van Sander te koop bij de De Correspondent. Hoofdstuk 2 gaat over het onderwijs en al deze onderwerpen komen daarin terug.

Het volgende Onderwijsgesprek is in april. Datum, onderwerp en gast volgt spoedig.